4 typowe uszkodzenia samochodowe

Polska zima dawno już przestała być mroźna, jednak wciąż możemy doświadczyć niskich temperatur, zwłaszcza na południu i wschodzie kraju. Dodatkowo sól, wilgoć i niskie temperatury zwyczajnie nie służą naszym samochodom – dlatego starajmy się nie zostawiać ich na kilka dni poza garażem. Problem pojawia się jednak, gdy wyjeżdżamy z dziećmi np. na ferie zimowe czy na urlop, a samochód zostaje, a my nie mamy garażu. Jakie usterki mogą się pojawić po naszym powrocie z wczasów? I pamiętaj: niektóre samochody odmawiają współpracy już po kilku dniach postoju nawet na niewielkim mrozie! 1. Alternator Alternator to część samochodu, która odpowiada za ładowanie akumulatora podczas jazdy. Jeżeli alternator ulegnie awarii, to uruchomimy samochód, ale nie pojedziemy nim na dłuższą wycieczkę. Samochód, gdy prąd się wyczerpie, po prostu się zatrzyma. Może to być na środku skrzyżowania, przed wjazdem do garażu lub na autostradzie. Dlatego więc nigdy nie ignoruj sygnałów, które wyśle Ci samochód. O zużyciu alternatora świadczy między innymi głośna praca, wynikająca ze zużycia łożysk. Zapalająca się kontrolka ładowania po rozruchu silnika również powinna nas zaalarmować. 2. Problemy z zawieszeniem Elementy, zwłaszcza te gumowo-metalowe, są szczególnie podatne na uszkodzenia podczas mroźnej zimy. Pracują wtedy w niskich temperaturach i praktycznie ciągle są skąpane albo w błocie, albo w soli, albo w lodowatej wodzie. Dodatkowo stan dróg w Polsce pozostawia wiele do życzenia i dziury w drogach ciężko ominąć, a to ma również ogromny wpływ na uszkodzone już elementy zawieszenia.

Jak rozpoznać objawy uszkodzenia zawieszenia? To najczęściej niepokojące odgłosy stukania i przede wszystkim utrata precyzji w prowadzeniu pojazdu. Samochód na nierównościach w przypadku uszkodzenia amortyzatorów kołysze nadwoziem. 3. Uszkodzenia opon i felg Szybka jazda po nierównościach może skończyć się przykładowo wygięciem felgi. W momencie, w którym mamy wygiętą felgę, to przy kolejnej jeździe możemy to odkryć przez drgania koła, wyczuwalne na kierownicy. Mimo to często dochodzi do uszkodzeń felg, które powodują mocne bicie a nawet uchodzenie powietrza z opon. Dodatkowo na dziurach bardzo łatwo o uszkodzenie opony: pod wpływem silnego uderzenia na ogumieniu tworzy się wybrzuszenie, które utrudnia jazdę i jest niebezpieczne. Niestety ale w takiej sytuacji należy od razu wymienić oponę, nie da się jej już naprawić. 4. Kłopoty z zamkiem Wracamy do zimy: podczas tej pory roku, szczególnie po opadach deszczu i śniegu, zamek w naszym samochodzie może po prostu zamarznąć, co uniemożliwia nam dostanie się do środka. Na rynku można kupić różne preparaty, które rozpuszczają lód, ale niestety ich długotrwałe stosowanie wypłukuje z zamka smar. Przez to mechanizm pracuje na sucho i błyskawicznie się zużywa. Jeżeli chcesz tego uniknąć, to pomyśl o nasmarowaniu mechanizmu smarem do zamków. Jeżeli jednak otwierasz samochód przy pomocy pilota, to problem może się pojawić, gdy wyczerpią Ci się w nim baterie. Wtedy możesz w ogóle nie otworzyć auta, a możesz je nawet uszkodzić. Często w takich sytuacjach trzeba wymieniać całą wkładkę.